Lezen, schrijven of rekenen. 

 

Sommige kinderen komen in de klas niet voldoende tot leren.  Er is sprake van een achterstand voor lezen, schrijven of rekenen.  Individuele logopedische therapie is nodig om de achterstand in te halen.  Bij hardnekkige automatisering kan er ook sprake zijn van een leerstoornis. Hieronder vindt u meer informatie.

Wat wij aanbieden

Logopedisch onderzoek: de omvang/ ernst van de leerachterstand

Diagnose: dylexie, dysorthografie of dyscalculie?

Therapie bij leesachterstand of dyslexie

Therapie bij spellingsachterstand of dysorthografie

Therapie bij rekenachterstand of dyscalculie

Leerachterstand of leerstoornis?

We spreken van een leerstoornis (dyslexie, dysorthografie of dyscalculie) wanneer er hardnekkige automatiseringsproblemen optreden binnen de leesvaardigheden, spellingsvaardigheden of rekenvaardigheden van uw kind.  Een diagnose wordt gesteld op basis van een aantal kenmerken en kan pas  na 6 maanden intensieve logopedische therapie. Dit om didactische resistentie te kunnen aantonen.

Diagnose dyslexie, dysorthografie of dyscalculie

Didactische resistentie

Ondanks intensieve logopedische remediëring blijven (basis) lees-, spel- en rekenfouten optreden. 

Exclusiecriterium

Er werden geen andere stoornissen vastgesteld die oorzaak kunnen geven aan de
automatiseringsproblemen.

Achterstandscriterium

Je kind scoort, ook na therapie, nog steeds zwak op lezen, spellen of rekenen in vergelijking met leeftijdsgenoten.

Hardnekkigheid

Ondanks de extra aandacht die geboden wordt, heeft je kind nog heel wat moeilijkheden voor lezen, spellen of rekenen. Hij/zij 
heeft meer tijd nodig om vaardigheden in te slijpen en te automatiseren.